Brev:
Korte lure og små måltider
7. september 2008
Alder:
7 mdr.
Korte lure og små måltider
Hej igen Helen
Og tak for dagsplanen - jeg prøver at følge den. Men... har nogle problemer med det.
Vores datter er 7 måneder og glad, aktiv og super dejlig.
Hun spiser tre måltider om dagen (grød, mos, mos) og jeg ammer desuden morgen, formiddag, eftermiddag*2, aften, sen aften og forefaldende om natten.
Og så får hun diverse småting at sidde med selv også.
Vi har stadig nogle problemer med at hun vågner ret tit om natten og ikke falder i søvn uden at jeg ammer hende. Samtidig spiser hun til alle måltider, men bestemt ikke lige meget (hverken fast føde eller mælk), så jeg kan komme i tvivl om om hun får nok. Hvor meget er nok??
Jeg ved jo ikke hvor meget hun tager fra mig. Der står flere steder at de nu skal spise mellem 600 og 1000 ml fra mor om dagen??? Jeg plejer at lade hende selv styre det. Spiser hun er det super, hvis hun ikke vil (er for optaget af noget andet) så bliver det sådan. Jeg kan ikke tvinge hende, jo. Men kan man nøde hende mere?? Du skriver mange steder at det er vigtigt at hun spiser "nok", men hvor meget er nok og hvordan nøder man hende til at tage mere (både fast føde og mos).
Om natten prøver jeg som sagt at nusse, vugge, etc hende i søvn. Men ofte sker det først, når jeg ammer hende. Som sådan er det ok, hvis hun bare får kortvarigt mælk og så sover videre, men omvendt vil jeg jo heller ikke at hun får for meget mælk om natten, så hun ikke spiser ordentligt om dagen... Jeg prøver at få brystet ud af munden på hende før hun sover og også at putte hende mens hun endnu er let vågen, men det er svært at nå en gang imellem...
Jeg ved at meget af det skyldes at hun oplever vildt meget og udvikler sig også - det passer med hendes væremåde, helt bestemt. Men jeg vil jo gerne at hun får nok. Og ikke mindst at vi snart kan få lidt mere rytme på dagen, hvilket endnu ikke helt er lykkedes. Det er ret forskelligt hvor meget hun sover, men det er meget sjældent 3 timer, snarere 1½... Og når eftermiddagsluren er kort, kan der jo gå 4-5 timer før hun sover igen, for det er ikke altid hun vil powernappe heller, selv i barnevognen. Hun virker nu ikke påvirket af dette, sp jeg tænker at det nok bare er sådan hun er.
Hun er i god trivsel, 9 kg og godt 70 cm, tror jeg lige nu...
Mange hilsener,
GP